قسمتی از بیانات امام امت در دیدار با وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رؤسای دانشگاه‌ها

۱۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۸:۳۳ کد : ۴۸۲۹ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۱۵
ما روحانیون با دانشگاهی‌ها یک مسیر داریم و مسئولیت این دو طایفه از طوایف دیگر بیشتر است چنانچه شغلشان شریف‌تر است، شغل شریف‌تر است برای اینکه با شغل دانشگاهی و روحانیت اگر چنانچه به شرایط عمل بشود انسان درست می‌شود و این است که این شغل انبیاء بوده است، تمام انبیاء برای آدم درست کردن آمدند و قرآن کتاب آدم سازی است، پس این شغل، شغل بسیار شریفی است و مسئولیت بسیار زیاد است برای اینکه در این دو دانشگاه یعنی دانشگاه روحانی و دانشگاهی که آقایان در آن هستند مقدرات کشور چیزهایی که باید در کشور درست بشود از این دو دانشگاه ناشی می­شود
قسمتی از بیانات امام امت در دیدار با وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رؤسای دانشگاه‌ها





باسمه‌تعالی


قسمتی از بیانات امام امت در دیدار با وزیر فرهنگ و آموزش عالی و رؤسای دانشگاه‌ها

ما روحانیون با دانشگاهی‌ها یک مسیر داریم و مسئولیت این دو طایفه از طوایف دیگر بیشتر است چنانچه شغلشان شریف‌تر است، شغل شریف‌تر است برای اینکه با شغل دانشگاهی و روحانیت اگر چنانچه به شرایط عمل بشود انسان درست می‌شود و این است که این شغل انبیاء بوده است، تمام انبیاء برای آدم درست کردن آمدند و قرآن کتاب آدم سازی است، پس این شغل، شغل بسیار شریفی است و مسئولیت بسیار زیاد است برای اینکه در این دو دانشگاه یعنی دانشگاه روحانی و دانشگاهی که آقایان در آن هستند مقدرات کشور چیزهایی که باید در کشور درست بشود از این دو دانشگاه ناشی می­شود، اگر شما یا ما گمان کنیم که علم منشأ بسیاری از تفاوت‌هاست، چو دزدی با چراغ آید گزیده‌تر برد کالا-گفته حکیم سنایی است، ظاهراً اگر روحانی علم داشته باشد لکن ایمان نداشته باشد و مسیرش مسیر انبیاء نباشد منشأ مفاسد بسیار می­شود. اکثر این دین سازی‌ها که بوده است این‌ها از طبقه ملاها بوده است. ملایی که فقط علم بخیال خودشان کافی بوده است و دنبالش مسیر انبیاء نبوده است.

یک فرد روحانی که انحراف پیدا کند غیر از یک فرد بازاری و کارگر است. انحراف یک روحانی انحراف خودش تنها نیست، انحراف یک ملت است.

اگر چنانچه شما و طبقه روحانیون که هر دو یک شغل دارید، هر دو شغل واحد دارید و مع‌الأسف این دو قشر را که مربی جامعه هستند دست‌های ناپاک از هم جدا کرد. ما تا حالا با آقایان روبرو نمی­شدیم یعنی شما از ما فرار می­کردید و ما از شما،شما ما را قبول نداشتید و ما هم شما را قبول نداشتیم، شما برای ما یک‌چیز می­گفتید، ما هم برای شما یک‌چیز دیگر می­گفتیم من نه از شما مقصودم آن افراد است و نه از ما مقصودم خودم، لکن قشرها این‌طور شده بود می‌رفتند توی دانشگاه‌ها به دانشجو و استاد و به همه یک ظاهر زیبایی ارائه می­دادند که این آخوندها مرتجع‌اند این‌ها می‌خواهند ما را برگردانند به عصر حجر. محمدرضا خان دریکی از حرف‌هایش قبل از پانزده خرداد گفت که این آخوندها طیاره سوار نمی‌شوند، اتفاقاً همان روزها بود که یکی از مراجع با طیاره رفته بود مشهد، او می‌گفت این‌ها با تمام اساس تجدد و تمدن مخالف‌اند و بااینکه مطرح می‌کردند که آخوندها همه درباری هستند و اصلاً وجود این‌ها را دربارها آورده‌اند و سلاطین این وجودها را در خارج محقق کرده‌اند و می‌آمدند پیش روحانیون می‌گفتند این‌ها یک‌مشت فکلی بی‌دین هستند و طوری تزریق می‌کردند که مع­ألاسف بعضی از اشخاص بی‌عمق باورشان می­آمد، این باور آمدن اسباب این شد که دو قشر از هم جدا شد و هر دو به هم بدبین شدند و دو قشری که باید مربی جامعه بودند،دو قشری که باید جامعه را با مساعی هم جامعه را اصلاح بکنند این‌ها را از هم جدا کردند. دو قشری که اگر در مسیر صحیح باشند تمام ملت به راه صحیح می‌رود این‌طور نیست که یک قشر فاسد باشد و فقط خودش اگر ناصالح شود خودش است و غیر نیست. با اصلاح این دو قشر جامعه اصلاح می‌شود.

ِاذا فسَدَ العالِم فسد العالَم، این عالم من نیستم، شما هم نیستید، شما همه جزو علما هستید که اگر خدای‌ناکرده فاسد باشید، عالَم را به فساد می­کشید و اگر صالح باشید عالَم را به صلاح می­کشید، صلاح و فساد یک جامعه به دست مربیان آن جامعه است و این مربی‌ها شما هستید و قشر روحانی، آن‌ها به‌نوعی و شما هم به‌نوعی دیگر.

اگر بنا باشد که همین ملایی باشد این ملا بسیار ملای خوبی است. بسیار آدم فهمیده است، کتاب و سنت را بسیار خوب می‌فهمد، اما اگر چنانچه تقوی در کار نباشد فهم کتاب و سنت او موجب اعوجاج می­شود.

باید شما و ما دست‌به‌هم بدهیم و برای قشر آتیه که مقدرات مملکت را به دست می‌گیرند ایمان ایجاد کنیم، شما از دانشگاه مؤمن بیرون بدهید و ما از مدرسه­ها مؤمن بیرون بدهیم، بنابراین وظیفه سنگینی به عهده ما و شماست.

58/3/5


نظر شما :