برگزاری نشست فرقه و فرقه گرایی در ایران

نشست علمی تخصصی بررسی فرقه و فرقه گرائی در تاریخ معاصر ایران در دانشگاه تبریز برگزار شد

 

نشست علمی تخصصی"بررسی فرقه و فرقه گرائی در تاریخ معاصر ایران"به همت موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رییس موسسه تاریخ و فرهنگ ایران در این آیین با بیان اینکه یکی از راه های پیشگیری از گرایش افراد به فرقه های انحرافی، لزوم پاسخگویی متولیان دین به شبهاتی در مورد گرایش به فرقه ها و خواسته های مردم جهت مقابله با فرقه گرایی است، تصریح کرد: در این صورت گرایش افراد به فرقه های انحرافی کمتر می شود، البته در ایران برخی عناصر فرهنگی و اجتماعی نیز در گرایش به سوی فرقه ها کمک می کنند.
دکتر محمد علی پرغو، در ادامه با تاکید بر اینکه غلبه فرهنگ احساسی و ضعف عقلانیت، همچنین تجزیه ارزش های اجتماعی در جامعه دو عنصر مهم در گرایش به فرقه ها هستند، اولی به لحاظ ضعف آموزش و تربیت های عقلانی و دومی به جهت استفاده نادرست از رسانه، هنر، ورزش و ارایه الگوهای جذاب نامطلوب در این عرصه ها به وجود می آیند، تصریح کرد: فرقه ها به اشکال بسیار گوناگون و با اعتقادات کاملا متفاوت ظاهر می شوند، اما در کارکرد ها همگی از ساختار واحد پیروی می کنند.به گفته وی، فرقه ها با استفاده از تکنیک های روانی و به کارگیری روش های کنترل ذهن، نوعی رابطه مطلق و بسیار خطرناک بین رهبر سرکرده و پیرو به وجود می آورند، بدین وسیله، دفاع روانی فردی را به حدی در انسان از بین می برند، که توان نه گفتن از وی سلب می شود لذا پیرو به ابزاری تبدیل می شود که هر فرمانی را بدون ارزیابی درست با غلط بودن آن اجرا می کند.دکتر پرغو، یادآور شد: این پدیده به مغز شویی معروف شده است که شیوه های آن، روز به روز پیشرفته تر می شود، بدینسان فرقه ها همگی از ناآگاهی افراد به این شیوه ها استفاده می کنند.سید کاظم موسوی، مدیر موسسه مطالعاتی روشنگر، از دیگر سخنرانان این نشست تخصصی بود که در خصوص پیشینه فرقه و فرقه گرایی در ایران به ارایه مطالب خود پرداخت.
وی با بیان اینکه مسایل فرقه و فرقه گرایی برای نخستین بار در قرن 19 در اروپا مطرح شد، گفت: بحث فرقه و فرقه گرایی در ایران نیز در دوره قاجار شروع و امروزه هم با عناوین مختلف در جامعه مطرح است
.
موسوی، با اشاره به آسیب های جریان فرقه و فرقه گرایی در جامعه اضافه کرد: فرقه و فرقه گرایی هر جامعه و گروهی
  تضعیف و آسیب های اجتماعی را بدنبال دارد که از جمله آنها می توان به آسیب های اقتصادی و مالی، انحراف نخبگان و تضعیف بنیان خانواده را اشاره کرد.به گفته وی، در بحث جنگ نرم، دشمن همواره از هر فرصتی برای تضعیف این نظام استفاده می کند که یکی از آنها بحث فرقه و فرقه گرایی استو باید دست اندرکاران و متولیان این امر مراقب جریان های انحرافی در جامعه باشند.حجت الاسلام محمود رضا قاسمی، پژوهشگر این حوزه نیز در این نشست تخصصی با اشاره به بحث فرقه های نوظهور و عرفان حلقه گفت: تمسخر منجی آخر الزمان و ائمه معصومین(ع)، بی احترامی به قبور ائمه اطهار(ع)، اهانت به مقدسات از جمله اقدامات رهبران و اعضای عرفان‌های نوظهور است که با هیچ منطق و عقلی سازگار نیست.پژوهشگر عرفان‌های نوظهور، در ادامه با تاکید بر اینکه حقیقت رحمانی بودن یا شیطانی بودن رفتار و کردار شاخه‌های عرفان کیهانی (حلقه) را باید از آسیب دیدگان گرایش به این گروه پرسید، تصریح کرد: بر اساس گزارش آمارهای موجود، افراد آسیب دیده پس از اتصال و گرایش به این گروه ها به بیماری‌های روانی دچار می شوند که قبلاً به هیچ وجه دچار نبوده‌اند.
به گفته وی، علل جذب بیشتر افراد به این گروه ها به خاطر درمان بیماری های جسمی و روانی بوده است که مخاطبین بعد از اتصال به این گروه ها متوجه شدند که کار اشتباهی کرده اند
.شایان ذکر است: این نشست در راستای بررسی فرقه گرایی، علل گرایش مردم به آن، راه های گرایش، استفاده از باورهای دینی در کشاندن آنها به سمت فرقه های مختلف برگزار شد و راه های شناخت و مقابله با آن و توجیه علمی و روانی مردم نسبت به آن فرقه ها مورد بررسی قرار گرفت.