رونمایی از کتاب «مجموعه اسناد تاریخی ایران و روسیه در قفقاز»

۲۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۴ کد : ۱۸۴۵۷ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۱۳۸
رونمایی از کتاب «مجموعه اسناد تاریخی ایران و روسیه در قفقاز»

مراسم تجلیل از فعالان عرصه‌ی کتاب آذربایجان شرقی و رونمایی از کتاب دکتر محمدعلی پرغو دانشیار دانشگاه تبریز به مناسبت هفته کتاب در برنامه عصر کتاب تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر نصراله‌زاده طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: توسعه‌ی فرهنگی مهم‌ترین و مبنایی‌ترین حوزه‌ی توسعه بوده و بسیاری از مشکلات حال حاضر به‌خاطر کمبود و یا قوی نبودن توسعه‌ی فرهنگی به‌وجود آمده است.

وی با اشاره به جایگاه بالای کتاب و کتاب‌خوانی، افزود: تالیف کتاب به‌‌عنوان گنجینه‌ی ارزشمندی از هنرمندی‌ها که هر نسلی می‌تواند از آن استفاده کند، یکی از عوامل تاثیرگذار در ارتقاء فرهنگ است.

رئیس‌ دانشگاه تبریز با تاکید بر اینکه کتاب باید از طریق چرخش فرهنگ، نسل به نسل منتقل شود، افزود: امروز به‌دلیل انفجار اطلاعات در فضای مجازی، تنها آن دسته از کتب و نوشته‌هایی توانایی مقابله و ایفای نقش در فضای مجازی را دارند که به‌جای خاک خوردن در طاقچه‌ی خانه‌ها، مطالعه شوند. چراکه اکثر مطالب منتشر شده در فضای مجازی بدون منبع هستند ولی کتاب خود یک منبع است.
در حوزه فرهنگ اگر ما نقش خود را به خوبی ایفا نکرده ایم باید بازنگری کنیم و عملکرد دشمن را هم باید مورد ارزیابی قرار دهیم و همه باید تلاش کنیم وارد مسیری که دیگران برای ما طراحی کرده اند نشویم.

دکتر نصراله زاده در بخش دیگری از سخنان خود باتوجه به موضوع و عنوان کتاب«مجموعه اسناد تاریخی ایران و روسیه در قفقاز» و ارتباط آن با روابط ایران و روسیه در ادوار گذشته با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع قفقاز، یادآور شد: منطقه قفقاز به طور بالقوه می تواند آبستن اتفاقات بسیار خوب و بدی بوده و در نتیجه برای جمهوری اسلامی ایران، مجموعه ای از فرصت ها و تهدید ها را همراه داشته باشد.
رئیس دانشگاه تبریز افزود: عده‌ای به تبعیت از جهان سلطه امروز در قفقاز اموری را پیش می‌برند که می تواند به ایجاد تنش در منطقه منجر شود و در این راستا و با توجه به اهمیت این منطقه، لازم است که محققین ما در خصوص مسائل این منطقه بیاندیشند تا تحولات مثبتی در منطقه رقم بخورد و ملت‌ها را به هم نزدیک کنند و منجر به یک زندگی مسالمت آمیز در کنار هم در طولانی مدت شود، ما اشتراکات و قرابت‌های فرهنگی بسیاری با کشورهای همسایه داریم که باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی در ادامه افزود: خطرها، تهدیدها و فرصت‌های قفقاز امروز مشهود است، باید دید چگونه می‌توانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، لذا به کارهای جدی در منطقه قفقاز نیاز داریم و اندیشمندان و محققان ما باید در این خصوص تعامل کنند.
دکتر نصراله‌زاده  همچنین یادآور شد: ما در عصر حاضر روابط بسیار خوبی با روسیه داشتیم و جمهوری اسلامی سیاست‌های عاقلانه‌ای را در پیش گرفته که در عین حفظ استقلال، عدالت طلبی و سلطه ناپذیری، منافع تمامی ملت را در نظر می‌گیرد، در جایی که منافع ما همپوشانی دارد ما وارد روابط با روسیه شده‌ایم، در سوریه از همین رابطه استفاده کردیم و اگر نبود و داعش بر منطقه مسلط می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد ؟! ما در قطعنامه‌های جهان سلطه، علیه ایران، از این روابط راهبردی با روسیه بهره بردیم، روسیه یکی از بازیگران مهم و اصلی در منطقه قفقاز است و لازم است روابط خوبی با این کشور داشته باشیم و این تصور اشتباهی است که با خدشه‌دار شدن روابط اوضاع بهتر خواهد شد.

رئیس‌ دانشگاه تبریز در خاتمه، ضمن تقدیر از دکتر پرغو نویسنده کتاب «مجموعه اسناد تاریخی ایران و روسیه در قفقاز» گفت: این جانباز سرافراز سپاه اسلام، اکنون نیز مانند جبهه‌های حق علیه باطل، هرگز سنگر خدمت را ترک نکرده و در عرصه‌ی فرهنگ تلاش می‌کند.

براساس این گزارش، در پایان این مراسم از دکتر محمدعلی پرغو عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، دکتر علی اصغر شعر دوست نویسنده و ناشر، دکتر عبداله عبدالهی فرد نویسنده و رئیس کتابخانه تربیت و تهیه کننده برنامه کتاب محور، جمشید لک لری، ناشر و چاپخانه دار و صحاف، معصومه درخشان، خبرنگار حوزه‌ی کتاب، احمد غلامعلی‌زاده، انتشارات نیمه شعبان، اصغر عباسپور، انتشارات آیدین، رقیه انتظار سعادت، کتابدار، حسین وحید رضایی، دفتر مطالعات جبهه انقلاب اسلامی و سید علی ترابی شهیدی از کتابفروشان قدیمی تبریز تجلیل به‌عمل آمد.

در این برنامه همچنین از کتاب «مجموعه اسناد تاریخی ایران و روسیه در قفقاز» که با زحمات و تلاش‌های مجدانه دکتر پرغو، رئیس موسسه تاریخ و فرهنگ ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و همراهی موسسه فرهنگی آذر آران به رشته تحریر درآمده است، رونمایی گردید.

در این مراسم که در تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برگزار شد، دکتر نصراله‌زاده رئیس دانشگاه تبریز، دکتر محمدعلی پرغو رئیس موسسه تاریخ و فرهنگ ایران، دکتر رسول زوارقی رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و نشر دانشگاه و جواد حقیقیان مدیر روابط عمومی دانشگاه حضور داشتند.

کلید واژه ها: آکاک دکتر محمدعلی پرغو آران مجموعه اسناد تاریخی ایران و روسیه در قفقاز


نظر شما :